Szacunek dla starszych

W Polsce około 30% nauczycieli w szkołach ma powyżej 50 lat (dane z 2017 roku). W obecnej sytuacji warto wykazać się elastycznym podejściem w stosunku do nich (zresztą, nie tylko do nich).

Jeśli nie z empatii, to pod wpływem logicznego myślenia: stanowią znaczącą siłę kadrową, a jednocześnie są w grupie ryzyka. Jeśli zarażą się od bezobjawowych dzieci, to zabraknie kadry do prowadzenia zajęć.

– Boją się? Mogą iść na emeryturę – podpowiada Marzena Machałek, wiceminister edukacji. Zastanawiająca jest lekkość, z jaką pada ta propozycja. Zupełnie, jak gdyby w polskiej szkole nie istniał problem niedoboru kadry.

Na szczęście niektórzy myślą bardziej perspektywicznie. Włosi wiedzą, że nie mogą sobie pozwolić na odejście dużej grupy nauczycieli. Dlatego wyrazista Minister Edukacji, Lucia Azzolina, zaproponowała elastyczne rozwiązania: starsi pedagodzy mogą prowadzić lekcje online.

Podobnie zrobiła Nowa Zelandia. Także w Niemczech nauczyciele z grupy ryzyka (wiek, choroby towarzyszące) mogą prowadzić wyłącznie lekcje online. Szkoła zapewnia sprzęt i szkolenie.

Rozwiązanie mieszane rekomenduje także wspominany już wcześniej Jakub Zieliński, który zajmuje się modelami matematycznymi w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) przy Uniwersytecie Warszawskim.

Dodatkowo sugeruje, że uzasadnione i pomocne byłyby badania przesiewowe. Dzięki nim mielibyśmy dane, na podstawie których można podejmować przemyślane decyzje.

Niemieccy nauczyciele mogą badać się w kierunku COVID-19, kiedy tylko chcą, nawet jeśli nie mają objawów. Swoim nauczycielom obiecał to także rząd Włoch. Jak bardzo to kontrastuje z niedawną wypowiedzią ministra Piontkowskiego cytowaną w Rzeczpospolitej: – Gdybyśmy chcieli zrobić testy dla nauczycieli codziennie lub co dwa dni, to dlaczego inne grupy zawodowe takich testów nie mają. Trudno znaleźć uzasadnienie, dlaczego kierowca autobusu, sprzedawczyni w sklepie, pracownik urzędu czy fabryki nie miałby mieć podobnych testów.

Kto chce – szuka sposobów, kto nie chce – szuka powodów. Pytanie, dlaczego minister edukacji nie staje murem za „swoimi” nauczycielami, pozostaje otwarte.

Źródła:
Szef MEN: Testowanie nauczycieli? Nierealne
Otwarcie szkół a wzrost zachorowań na Covid. Co na to modele matematyczne?
What’s the plan for reopening Italy’s schools in September?
When Schools Reopened in Germany, ‘We Swallowed Our Misgivings’
Włochy: Rząd chce by w związku z pandemią szkoły zatrudniły dodatkowo 50 tys. nauczycieli i innych pracowników oświaty
Zespół ds. COVID-19 PAN: w szkołach maseczki powinny być obowiązkowe dla personelu i starszych dzieci


Dodaj komentarz